MY NA FACEBOOKU
Web Content Display
Web Content Display
Web Content Display
dr Justyna Janik
Kulturoznawczyni i groznawczyni. W 2020 roku otrzymała tytuł doktora nauk humanistycznych broniąc dysertacji poświęconej analizie relacji gracza i gry wideo z perspektywy posthumanizmu. Absolwentka Porównawczych Studiów Cywilizacji oraz Filmoznastwa (ze specjalizacją medioznawczą i groznawczą) na Uniwersytecie Jagiellońskim. Badawczo interesuje się filozofią i estetyką gier cyfrowych. Szczególnie bliskie jest jej zagadnienie cyfrowej materialności, ale podejmuje też tematy związane z cyfrową performatyką, studiami nad przestrzenią cyfrową oraz zjawiskami kultury cyfrowej. Bliskie są jej też estetyczne rozważania Tadeusza Kantora, które stara się zinterpretować w kontekście groznawczym.
Jest członkinią Ośrodka Badań Groznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego. W ramach pracy Ośrodka oraz działań krakowskiej grupy badaczy LvL.Up współorganizowała międzynarodowe konferencje groznawcze, takie jak: GamesLit: the International Conference Series in Games and Literary Theory (2016), Philosophy of Computer Games Conference (2017) oraz Central and Eastern European Game Studies Conference (2015 i 2019).
Od 2020 roku również sekretarz Redakcji „Przeglądu Kulturoznawczego”.
Kierowniczka Projektu Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu Preludium 14 (2018): „Gra jako obiekt oporny. Relacja gracza z grą wideo w perspektywie posthumanistycznej” (2017/27/N/HS2/00672).
Janik, J. (2020). Negotiating textures of digital play : gameplay and the production of space. Game Studies, 20(4), 1–14. http://gamestudies.org/2004/articles/janik
Janik, J. (2019). Ghosts of the Present Past: Spectrality in the Video Game Object. "Journal of the Philosophy of Games". 2 (1). 1-22. https://journals.uio.no/JPG/article/view/2943
Janik, J. (2017). Glitched perception: beyond the transparency and visibility of the video game object. "TransMissions", 2(2), 65–82. http://transmissions.edu.pl/glitched-perception-beyond-the-transparency-and-visibility-of-the-video-game-object/
Janik, J. (2015). The cluster worlds of imagination: the analysis of collage technique in games by Amanita Design. In: T. Bártek, J. Miškov, & J. Švelch (eds.), "New perspectives in game studies : proceedings of the Central and Eastern European Game Studies Conference: Brno 2014". Brno : Masaryk University, 45-54.
“Meaningful Transformation: Intraactivity and Video Games” (DiGRA 2019)
“The warp and the weft: understanding gameplay as texture” (CEEGS 2018)
“Game/r- Play/er - Bio-Object. Exploring posthuman values in the player-game relation” (Game Studies Triple Conference 2018)